۸ شهریور ۱۳۸۸

اگر وبلاگ ها نبودند ...؟

اصطلاح فوبیای نوشتن را در جایی ندیدم ، پس می توانم آن را به نام خودم به ثبت برسانم . ترس از نوشتن در همه ما وجود دارد ، همه ما حرف هایی برای گفتن داریم و اگر گوش مفتی هم پیدا بشود شاید تا ساعت ها بتوانیم حرافی کنیم . اما پای نوشتن که به میان می آید دلهره و لرزش دل و دست هم شروع می شود ، لرزشی که شاید در زمان گفتن و حرافی کمتر به سراغ ما بیاید از آن جهت که همیشه گفته اند حرف باد هواست و از این طرف می توان گفت که نوشتن یعنی خلق یک اثر ، یک رد پا که می شود آن را دنبال کرد تا به نویسنده آن رسید و همین است که ترس از نوشتن را بوجود می آورد .
روند رو به رشد وبلاگ نویسی در دنیای به اصطلاح مجازی و به نظر من نیمه واقعی سایبر توانسته است که این ترس را تا حدود زیادی کم کرده و به حداقل برساند . پشت هر وبلاگ ( با پروفایل واقعی یا ناشناس و مستعار ) یک فرد وجود دارد که دغدغه های ذهنیش را بر روی کاغذ که نه ، بر روی صفحه مانیتور پیاده کرده و به دیگران عرضه می کند و به این وسیله یکی از نتایج وبلاگ نویسی را می توان کشف خلاقیت های شخصی و ایجاد زمینه برای رشد آنها دانست .
31 آگوست روزجهانی وبلاگ است و من این روز را اول به فیدوس و بعد به خودم و همه دوستان وبلاگی تبریک می گویم و خوشحالم که روز تولدم و روز جهانی وبلاگ در یک روز قرار دارند !
تشکر ویژه از بلاگ نوشت از جهت یادآوری این روز و انگار نمی شود صحبت از وبلاگ نویسی بشود و یادی از وب نوشت و ابطحی نکرد ، نمی دانم چرا این دو اینقدر با هم چفت شده اند . وب نوشت بعد از چند روز بروز رسانی از زندان ! امروز از دسترس خارج شد و من مانده ام که از این رویداد خوشحال باشم - از جهت آزاد شدن ابطحی از عذابی که می کشید - یا ناراحت ؟!
راستی فردا نهم شهریور روز تولد احمد زید آبادی هم هست ، چقدر تبریک گفتن به این مرد در این شرایط سخت است .

۱۳ نظر:

سبز آزادی گفت...

سلام من پیش از هر چیز به تو ،احمد زید آبادی ، فیدوس و وبلاگ تبریک می گم تولدتونو.دقیقن درست میگی نوشتن زید آبادی برای تبریک برای منم کار سختی بود.اما در مورد نوشتن ، تصور میکنم نفس نوشتن اگر قرار باشه از فیلتر وژدان شخصی بگذره اونقدر دشواره که حتی نمی شه تصور کرد و احتمالن ننوشتن به همین دلیل گسترده تر از نوشتنه.

Sadegh Jam گفت...

روز جهانی وبلاگها رو به شما و همه وبلاگ نویسان آزاداندیش تبریک عرض می کنم :)
از بابت لطفی هم که به بنده داشتید سپاسگزارم.

رضا سیدی پور گفت...

ممنونم از سلمان و صادق عزیز

مهرگان نام آور گفت...

به اسم خودت ثبتش نکن لطفن یکم بیشتر بگرد شاید صاحب اصلیش رو پیدا کردی . من به شخصه با روزانه نویسی های معمول اعتماد نمیکنم برای خوانش . وفکر میکنم هرچیزی که نوشته میشود اگر ارزش خواندن نداشته باشد که این امکان در دنیای مجازی بسیار بالاست و مربوط میشود به وب نویسی ها معمولن ارزش نوشتن هم ندارد . و این دلیلی بر نترسیدن نیست و فوبیای نوشتن گستره ی و سیع تری دارد .من این را(وب نویسی های روزانه ) یک جور کج فهمی از نوشتن می دانم و نه خود نوشتن که یک جور فهم عمومی می خواهد(البته نه بطور کل ) . البته اگر هرچیزی که نوشته می شود را به نوشتن نسبت ندهیم .مارگریت دوراس بر کتاب نوشتن همین وتمام مقدمه ی جالبی دارد.که به شدت به خواندنش می ارزد مرسی فیدوس جان وب خوبی داری .موفق باشی.در مورد نوشتن مطلبی در پست قبلی زده ام http://www.mehrgan65.blogfa.com/post-71.aspx

فیدوس گفت...

ممنون از مهرگان، جستجوی اینترنتی که جواب نداد، بیرون از فضای وب با شما ، ولی تا اون موقع به اسم خودم ثبت می کنم .
نوشتن از منظر من صرف نوشتن بود و همین ، نوشتن به مفهوم تحت اللفظی کلمه نوشتن . و هر چیزی که نوشته می شود خواننده خود را هم دارد ، قرار نیست شما خواننده همه نوشته های عالم باشید.و اینکه باید از جایی آغاز شود نوشتن ، قرار نیست با آسانسور بالا بروی و قله را یک شبه فتح کنی ، گاماس گاماس ،قرار نیست هرکه انگشتانش روی کیبورد به گردش در آمد شاهکاری بزرگ خلق کند و قرار نیست نتیجه هر گردش انگشتان روی کیبورد هم خوانده شود .
راستی وب مو چند می خری ؟فروشنده ام ! اگر مشتری باشین
بازم ممنون

Sadegh Jam گفت...

راستی! به مناسبت روز جهانی وبلاگ، قرار شد که وبلاگ نویسان ۵ وبلاگ خوب را معرفی کنند. شما هم توی لیست ۵ تائی های من بودید:
http://www.blognevesht.com/1388/06/09/blogs-that-should-see/

ArmanParian گفت...

فیدوس جان
اول اینکه تبریک روز وبلاگ نویسی و روز تولدت را یکجا از من بپذیر.

دوم یک گلایه از «فید» شما که اگر مشکلش رابرطرف کنی دنبال کردن وبلاگت از طریق فیدخوان بسیار راحت تر می شود.
در حال حاضر متن های شما به صورت کام در فیدخوان دیده نمی شود. یعنی اگر از حدی بلندتر باشد تنها پاراگراف اول در فید خوان دیده می شود و برای خواندن ادامه متن حتما باید به وبلاگ مراجعه کنیم.
در تنظیمات وبلاگ می توانید این مشکل را حل کنید و نمایش متن کامل در فیدخوان را امکان پذیر کنید.

موفق باشید

صمد گفت...

سلام

خوب...احتمالا اگر نبود معلوم نبود این درون چه جوری فوران می شد
یه چیز خیلی سخت و هیچ هم نه قشنگ

ناشناس گفت...

تولدت مبارک.
خیلی ساده و نه چندان صمیمی!

فرهــــاد گفت...

سلام و تبریک این روز، تولد رضا و احمد عزیز

وبلاگ را حرف دل می‌دانم.



کارت عالیه پسر

رضا سیدی پور گفت...

ممنونم صادق جان بخاطر لطف شما ، و از آرمان عزیز هم ممنونم بابت تبریک ،و صمد و فرهاد که همیشه من و شرمنده می کنن و از ناشناسی که تولد من و تبریک گفت حالا درجه صمیمیت کم و زیاد باشه هم خیلی ... از همه دوستان بابت لطف شون به من و فیدوس سپاسگذارم
رضا

ناشناس گفت...

you are a slow walker,but I never walk backwards.


--------------
Chulalongkorn University

ناشناس گفت...

you can make it through the rain. you stand up once again on my own.

-----------------------------------