۱۴ مرداد ۱۳۸۸

سرِ دراز رشته مشروطه خواهی در ایران




103 سال از امضاء فرمان مشروطیت بوسیله مظفرالدین شاه که خود را سایه خدا (... و هم سایه خدا که خودمان باشیم ) بر روی زمین می دانست می گذرد . داستان مشروطیت و عدالت خواهی و پس از آن جمهوری خواهی در ایران یکی داستانی است پر آب چشم . داستانی دنباله دار که پس از گذشت یک قرن همچنان ادامه دارد تا به همین امروز 14 امرداد 1388 و باز میدان بهارستان و... رشته جمهوری خواهی در ایران سری دراز دارد، تا کی این رشته به انجام برسد؟! نگاهی دوباره به متن فرمان مشروطیت خالی از لطف نیست و داستان تکرار تاریخ و همان جمله معروف مارکس و سایه خدا بر روی زمین وزمزمه که نه هایهوی حاکمیتی که مشروعیتش را نه از مردم که از خدا می گیرد !و مدتی است که شنیده می شود .








لینک های مرتبط : متن فرمان مشروطیت و تکمله آن را در اینجا بخوانید ، شنیدن فایل صوتی صدای مظفرالدین شاه قاجارهم در نوع خود جالب است (فایل صوتی مرتبط با فرمان مشروطیت نیست )
103 سال پس ازمشروطه ، هنوز عدالتخانه می خواهیم / گفتگوی ماشاءالله آجودانی نویسنده کتاب مشروطه ایرانی با رادیو بی بی سی

شرح تصاویر : تصویر سمت راست کاریکاتوری از روزنامه ملا نصرالدین چاپ قفقاز است که مظفرالدین شاه را در حال امضاء فرمان مشروطیت نشان می دهد و در همان حال مدافعان استبداد در دربار ایران و عثمانی به شاه کبریت می دهند برای سوزاندن فرمان!
تصویر سمت چپ هم فرمان مشروطیت است به خط احمد قوام
پیشنهاد : برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید

۱ نظر:

صمد گفت...

سلام
خوب وقتی میگیم عقب گردی به درازای تمام قرنها
چرا باید اینهمه حرف ازش در آورد؟!!!