۱۱ مرداد ۱۳۸۸

گنج 18/5 میلیارد دلاری و چند اما و اگر و شاید ...


مهر ماه 1387 (اکتبر 2008) کانتینری با بار 7/5 میلیارد دلار پول نقد و 20تن طلا به ارزش 11 میلیارد دلار ( سر جمع به ارزش 18/5 میلیارد دلار) بعد از خروج از خاک کشور ایران درگمرک کشور ترکیه توقیف و محموله آن به خزانه داری این کشور منتقل می شود .
رجب طیب اردوغان چند ماه بعد ضمن تشکر از خدای ترکیه می گوید «خداي ترکيه بزرگ است و در اين شرايط بحران اقتصاد جهاني، خداوند 18/5 ميليارد دلار را به اقتصاد اين کشور تزريق کرده است.»
البته چند ماه بعد حیات یازیچی قضیه را از بن بی اساس خوانده و می گوید که اصلا کانتینری با این مشخصات وارد خاک ترکیه نشده است.
و حالا بعد از گذشت چند ماه از این ماجرا فردی با نام اسماعیل صفاریان نسب با گرفتن وکیل در ترکیه ادعای مالکیت این محموله را داشته و می گوید که در صورت باز پس گرفتن سرمایه خود همه آن را در خاک ترکیه سرمایه گزاری خواهد کرد .البته خود این فرد ( صفاریان نسب ) تاکنون رویت نشده است .
اما...
18/5 میلیارد دلار پول کلانی است ، و احتمالن فردی که صاحب چنین سرمایه کلانی باشد از شعوری بالاتر از حد متوسط برخوردار است که توانسته چنین سرمایه ای را جمع کند .و چون این فرد احتمالن صاحب شعور بوده و در عصر حجر هم زندگی نمی کرده این سرمایه کلان را دست دو نفر نمی داده تا مانند بار سیب زمینی این گنج عظیم را در گمرک ترکیه زمین گذاشته و پا به فرار بگذارند . صاحب چنین گنجی مطمئنن راه عاقلانه تر و کم هزینه تری را برای انتقال آن انتخاب می کرد .
و...
نکند گمرک و تشکیلات عظیم و طویل آن و وجود مرزداران غیور و کلی پاسگاه مرزی و سیم خاردار و ...برای جلوگیری از حمل غیر قانونی شن و ماسه به کشورهای دیگر باشد ؟
راستی...؟
اگر شما 18/5 میلیارد دلار داشتید و می خواستید آن را از کشور خارج کنید از چه راه حلی استفاده می کردید ؟
یادمان باشد ...
همه این اما و اگر ها تا زمانی است که ما قبول کنیم پشت این جریان یک فرد ایستاده ، فردی که انگار قصد آتش زدن به مال و اموالش را داشته است .
* فیلم ماجرای کانتینر حمل محموله 18/5 میلیارد دلاری در یوتیوپ

هیچ نظری موجود نیست: