۳ شهریور ۱۳۸۸

خبر رسانی یا القاء فضای امنیتی ؟

به بریده هایی از اخبار در سایت ثانیه نیوز ( منتسب به فرزند احمدی نژاد ) دقت کنید :
"...شنيده‌هاي حاكي از آن است كه تيم طراحي اين جبهه متشكل از چهره‌هايي چون (ع. ب)، (م. ب) و (م.ت) مي‌باشند كه زير نظر (ع . ر) معروف به (ع) فعاليت مي‌كرده‌اند. (ع . ر) از نيروهاي سابق امنيتي و از مشاوران اجتماعي سيد محمد خاتمي در دوران رياست جمهوري بوده است.
شنيده شده كه يكي از افرادي كه (م.ع.الف) در اعترافات خود از آنان به عنوان مربع كودتا ياد كرده است به دنبال كسب مرجعيت مدتي در شهر قم در بين برخي علما و بزرگان به رايزني مشغول بوده است. وي كه از او و (م . م )، (س . م . خ)، (الف . هـ ) به عنوان مربع كودتا ياد شده در اين سفر براي كسب مرجعيت ديدارهايي با بزرگان قم داشته كه البته گويا در راه رسيدن به اين هدف تاكنون موفق نبوده است."
در نگاه اول بنظر بوی خیر ازاین شیوه خبررسانی به مشام می آید و خواننده خبر تصور می کند خبر رسان و رسانه قصد رعایت حقوق شهروندی را داشته یا مثلا از عواقب قضائی نام بردن از افراد قبل از رسیدن به نتیجه و یا اطمینان از صحت خبر نگران بوده ، اما بررسی اجمالی رسانه هایی که از این شیوه خبر رسانی استفاده می کنند نشان می دهد که اولا چندان نگران حقوق شهروندی نبوده اند و بعد هم اینکه از چنان حاشیه امنیتی برخوردارند که هیچگونه خطری از ناحیه قضایی آنها را تهدید نمی کند . روزنامه کیهان را می توان سر سلسله این نوع خاص از خبر رسانی دانست و در ادامه سایت های همفکر با این روزنامه نیز ادامه دهنده راه کیهان در این شیوه خاص خبر دهی بودند ، که بندرت پایشان به دادگاه و غیره کشیده می شود و نمونه آن شکایت های شخصی مکرر از کیهان است که با پوزخند دست اندرکاران این روزنامه مواجه می شود .
با این احوال پس علت این نوع ویژه خبر رسانی چیست ؟ جواب سوال را باز می توان در رسانه هایی که از این شیوه استفاده می کنند جست ، رسانه هایی که سعی نمی کنند امنیتی بودن شان را پنهان کنند و حتی بیشتر سعی در نشان دادن این ویژگی داشته و به نوعی آن را به رخ دیگران هم می کشند ، چیزی که می تواند توجیه کننده این شیوه خبر رسانی هم باشد ، یعنی القاء یک فضای امنیتی و بالطبع رعب آور که بدنبال خود شک و تردید و دو دلی را بهمراه داشته باشد .والا وقتی در تلویزیون که در همین خط فکری قرار دارد افراد وادار به اعتراف در برابر میلیون ها بیننده می شوند ، چه نیازی به استفاده از استفاده از مخفف اسم افراد هست ؟!

۱ نظر:

صمد گفت...

سلام

انگار محو شده ایم در زمان
انگار که اصلا وجود نداشته ایمن
انگار که اصلا زاده نشده ایم
...
وقتی خواندم و دیدم و شنیدم با خود گفتم ننگتان باد
آنها باید بدانند منفورتر خواهند شد!!!