۲۸ دی ۱۳۸۷

مجازات نابرابر

باب اول - حد زنا
فصل اول - تعريف و موجبات حد زنا
ماده ۶۳ ـ زنا عبارت است ازجماع مرد با زني كه بر او ذاتا حرام است گرچه در دبر باشد ، درغير موارد وطي به شبهه .
ماده ۶۴ ـ زنا درصورتي موجب حد مي شود كه زاني يا زانيه بالغ وعاقل و مختار ( ۱۷۴ ) بوده و به حكم و موضوع آن نيز آگاه باشد . ( ۱۷۵ )
ماده ۱۰۲قانون مجازات اسلامی - مرد را هنگام رجم تا نزديكي كمر و زن را تا نزديكي سينه در گودال دفن مي كنند آنگاه رجم مي نمايند .
ماده 104 قانون مجازات اسلامی- بزرگي سنگ در رجم نبايد به حدي باشد كه با اصابت يك يا دو عدد شخص كشته شود همچنين كوچكي آن نبايد به اندازه اي باشد كه نام سنگ برآن صدق نكند .

زنا عمل پسندیده ای نیست در هیچ مرام و مذهب و عرفی . اما در دنیایی که ما در آن بسر می بریم زنا – همبستر شدن مرد و زن بدون اجبار و در عین تمایل هر دو طرف – بدترین نوع جرمهاست که هنوز باید بدترین نوع مجازات و وحشیانه ترین نوع مجازات برای آن در نظر گرفته شود ؟
آیا مجازات کسی که بر سر هزاران نفر از مردم کلاه گذاشته و مال آنها را خورده و چه بسا خانواده های بسیاری را از هستی ساقط کرده باید از مجازات فردی که با زنی دیگر همبستر می شود زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد ؟ و یا عمل فرد زنا کننده می تواند از عمل پیمانکاری که با همدستی ناظر خود مبادرت به ساخت خانه و یا پل و یا هر سازه دیگری با کیفیت پایین کرده و با این کار خود شاید جان هزاران نفر دیگر را به خطر انداخته و یا اصلا منجر به مرگ آنها می شود ، بیشتر است ؟ در قانون مجازات اسلامی برای متهم دوم چه مجازاتی در نظر گرفته می شود؟
در عمل زنا دو فرد زناکار وجود دارد و دو فرد منتسب با این دو – زن و شوهر طرفین مقابل – و این عمل – زنا- به نوعی فقط با این چهار نفر مستقیما مرتبط است . در حالی که جرمهایی که پیش از این نام بردم و جرمهایی که وجود داشته و همه ما به نوعی روزانه با آنها سر و کار داریم اما به راحتی از کنار آنها می گذریم ، با تعداد بیشتری از مردم و یا حتی در بعضی موارد با اکثریت مردم در یک جامعه در ارتباط است . چه دلیلی وجود دارد که دولت و قانونگذار اینچنین خود را موظف به دفاع از پایین تنه دیگران می داند اما در موارد دیگر به راحتی آب خوردن از کنار مسئله میگذرد .
در عجبم که آیا نباید در تصویب مجازاتها و حدود و تعزیرات ظرف زمان و شرایط نیز در نظر گرفته شود ؟ آیا هیچگاه قانونگذاران ما به خود زحمت داده اند که تحقیقی میدانی در مورد روابط زناشوئی – همبستر شدن زن و مرد – انجام دهند تا حداقل به بعضی از ریشه های تمایل افراد به زنا دست پیدا کرده و سعی کنند که مسئله را به شیوه ای علمی تر بررسی کنند ، شاید در آن صورت دیگر نیازی نباشد در عصر کنونی مجبور به انجام مجازاتهایی چنین وحشیانه و غیر انسانی بشویم .
کدام زن و یا شوهری است که در عین عشق ورزیدن به شریک زندگی خود و یا کامیاب شدن در بستر ، تمایلی به همبستری با دیگری داشته باشد ؟

۵ نظر:

ناشناس گفت...

بابا تو از به روز هم آپدیت تری! وقت نمی کنیم بخونیمشون!

ناشناس گفت...

خیلی هم عالیه رضا به این میگن ولاگ نویسی ، مثل نون اضافه خوبه که کلن 2 تا پست گذاشته یکیش هم فقط یه لینکه و اسم پست براش زیاده.

ناشناس گفت...

مجازات زنا ؟

چرا نمیگن مجازات مردا!

ناشناس گفت...

تو قانون نوشته عمل زنارو باید 4نفرمرد عادل شهادت بدن اولا مرد عادل اونجا کجا بود دوما عدالت با دیدن بدن نامحرم ساقط میشه و روزانه 1000تا عمل زنا بااقرارثابت میشه.............

ناشناس گفت...

هردوطرف باید مجازات برابر بشن