۲۷ دی ۱۳۸۷

برنامه نود تعطیل باید گردد

یکی از دوستان تعریف می کرد که در سالهای آغازین انقلاب و در بحبوحه جنگ ، اوقات بیکاری را در جوار مغازه یکی از بچه های محل می گذراندیم . که البته این دور هم نشینی دوستانه در کنار مغازه مذکور گاه اسباب آزار صاحب مغازه را هم به دنبال داشت . یک روز که صاحب مغازه از آزار ما به تنگ آمده بود ، به وسط خیابان دوید و داد زد که ایها الناس مگر من چه کرده ام که پسران فلانی و فلانی دم مغازه من آمده و مدام به فحش دادن به امام مشغولند . داد و فریاد و طرفند فحش به امام باعث شد تا دوست ما و دیگران برای همیشه مغازه مزبور را رها کرده و به قول معروف عطایش را به لقایش ببخشند .
حالا نه فقط حکایت عادل فردوسی پور و برنامه نود ، که حکایت هر نقد و انتقادی در این مملکت ریازده است ، که تا کسی لب به انتقادی بگشاید با برچسب آمادهِ تضعیف نظام و پایمال کردن خون شهدا مواجه می شود .
فردوسی پور گزارشگر خوبی است و این خوبی را مطمئنا بواسطه تسلط به زبان انگلیسی و فهم بالایش از فوتبال و البته بروز بودن معلومات ورزشی خود دارد . در کنار همه اینها چیزی که باعث تفاوت عادل فردوسی پور با دیگران ( دست اندرکاران ورزش و گزارش ورزش ) می شود - البته به نظر شخص من – رک گویی و نبود و یا بهتر بگویم کمبود عنصر ریا و تزویر در شخصیت وی می باشد که همه اینها را می توان هم در گزارشهای فوتبال و هم در پخش برنامه نود به وضوح دید . قصد مقایسه در بین نیست ، اما همه ما گزارشهای آقای خیابانی را بسیار دیده ایم ، که نیمی از زمان گزارش به دعا و ثنا برای این و آن و مقداری هم به مناسبتهای مختلف چند روز قبل و چند روز بعد و زمانی اندک هم به خود مسابقه و گزارش فوتبال اختصاص داده می شود .
دید انتقادی منحصر به فردی که در برنامه نود وجود داشته و دارد ، مطمنا نمی تواند در یک سیستم بسته تحمل شود و به همین دلیل هر از چند گاهی دست اندرکاران را مجبور به استفاده از طرفند فحش به امام ! می کند.
حالا هم که در اخبار آمده که فدراسیون فوتبال و مدیران استقلال و پرسپولیس که فعلا جیره خوار فدراسیون هستند، برنامه نود را تا زمان اصلاح رویه ! آن بایکوت کرده و از شرکت در این برنامه خودداری می کنند .
به نظر من هم برنامه نود برنامه نچسبی است که با هیچکدام از رویه های معمول در این حاکمیت همخوانی ندارد و درست به همین دلیل نه اصلاح که باید تعطیل شود !

هیچ نظری موجود نیست: