۱۷ شهریور ۱۳۸۸

بارسلونای محبوب


14ژوئن 1925 هواداران تیم بارسلونا در اقدامی خودجوش و در جریان یک مسابقه فوتبال سرود پادشاهی را هو کردند ، هر چند این عمل آنها منجر به اخراج مدیر باشگاه و تعطیلی آن شد اما در نوع خود جالب و تا آن موقع بی نظیر بود . باشگاه بارسلونای اسپانیا را باید از این حیث سیاسی ترین باشگاه دانست . نیم نگاهی به تاریخچه این باشگاه محبوب فوتبال در کشور فوتبال دوست اسپانیا نشان می دهد که هم مسئولین باشگاه و هم هواداران بارسلونا بی توجه به مسائل سیاسی اطراف خود نبودند . کشته شدن جوزف سانیول رئیس چپ گرای بارسا بوسیله سربازان ژنرال فرانکو و تقاضای پناهندگی بیشتر بازیکنان این تیم به فرانسه و مکزیک در همان دوران و بمب گذاری در باشگاه توسط فاشیست های هوادار فرانکو نشانه بی تفاوت نبودن این تیم محبوب فوتبال نسبت به حوادث سیاسی است . در کوران حوادث داخلی اسپانیا و حکمرانی ژنرال فرانکو و در نیمه نهایی "کوپا دل جنلاریزیمو" بارسلونا به مصاف تیم مورد علاقه فرانکو می رود و در بازی رفت این تیم را 0-3 شکست می دهد ، در بازی برگشت و پیش از شروع مسابقه یک مامور امنیتی از سوی ژنرال فرانکو در رختکن بارسا حاضر می شود تا نکات لازم ! را به آنها گوشزد کند ، نکاتی که باعث شد نتیجه بازی 1-11 به نفع رئال مادرید تمام شود !
نزدیک به 110 سال از تاسیس باشگاه بارسلونا می گذرد ، باشگاهی که هدف از تاسیس آن ترویج زبان و فرهنگ ایالت کاتالان اسپانیا بود و بیقین در این کار هم موفق بود و توانست فرهنگ کاتالان را در بدترین دوره زمانی اسپانیا ( حکومت ژنرال فرانکو ) زنده نگه دارد .
سالهاست که هیچگونه آرم تبلیغاتی روی سینه مردان بارسا حک نشده وبچه های دوست داشتنی بارسلونا با پیراهن های راه راه سرخ و آبی منقش به آرم یونیسف ( صندوق کودکان سازمان ملل ) و یا Mes ( از انجمن های خیریه زیر مجموعه یونیسف ) به میدان می آیند .
- لینک مطلب در بالاترین



۱ نظر:

صمد گفت...

سلام

خسته نباشید
کیفور شدم
اما هنوز راه هست برای اسپانیا
برای بارسلون
برای همه ی چیزهای نابی وجود نداره