۱۶ شهریور ۱۳۸۸

" قضیه شکل اول ، شکل دوم " / نخستین ساخته عباس کیارستمی

نخستین فیلم عباس کیارستمی در سال 1358و یک سال پس از انقلاب بهمن 57 با عنوان " قضیه شکل اول ، شکل دوم " ساخته شد . معلم دبیرستان از هفت دانش آموز آخر کلاس می خواهد دانش آموز خاطی کلاس که با ضرب گرفتن با مداد بر روی میز باعث اخلال در نظم کلاس شده را معرفی کنند و در غیر این صورت هفت نفرشان یک هفته از کلاس اخراج می شوند. هر هفت دانش آموز از کلاس بیرون می روند و سه روز بعد یکی از آنها به کلاس برگشته و دانش آموز خاطی را معرفی می کند . در ادامه فیلم کیارستمی با شخصیت های زیادی مصاحبه می کند و نظر آنها را درمورد عمل دانش آموز در لو دادن رفیق خطاکارش خواستار می شود . از جمله این شخصیت ها می توان به نورالدین کیانوری (که چندی بعد مجبور به اعتراف در تلویزیون می شود ) ،صادق قطب زاده ( که بعدها به اعدام می شود )، خلخالی ( حاکم شرع دادگاه های انقلاب و مسئول اعدام های اول انقلاب )، دکتر عبدالکریم لاهیجی ، متین دفتری ، نادر ابراهیمی ، دکتر شکوهی (وزیر آموزش و پرورش وقت ) ، گلزاده غفوری ، ابراهیم یزدی ، کمال خرازی وچند شخصیت هنری ، ادبی ، سیاسی و مذهبی دیگر بودند .
سی سال از ساخت این فیلم می گذرد و همانطور که گفته شد خیلی از شخصیت های انقلابی آن زمان سرنوشتی پیدا کردند که شاید اصلا و در آن شرایط احتمال آن را هم نمی دادند ، و درست همین عامل فیلم را در شرایط فعلی جذاب تر می کند .
فیلم " قضیه شکل اول ، شکل دوم " را از اینجا دانلود کنید .

۲ نظر:

صمد گفت...

سلام

جالب بود
...

ناشناس گفت...

اصلاً فكر نمی كردم يكبار ديگه چهره خانم احترام برومند مجری آنروزهای برنامه كودك رو ببينم. چهره اش رو تقريباً از ياد برده بودم.ياد آنروزها بخير.