۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸

کسی که کتاب را بسوزاند ، انسان را هم میسوزاند


ماه مه سال 1933 یکی از نکبت بارترین زمان ها در تاریخ آلمان محسوب می شود ، در این ماه با پیشنهاد گوبلز و به فرمان پیشوا دستور جمع آوری بیش از 25000 جلد کتاب و آتش زدن آنها در میادین اصلی بیش از دویست شهر و روستا صادر شد . کتاب هایی که برای پاکی و نژاد ژرمن و جامعه برتر آلمان نامطلوب تشخیص داده شدند در برابر دیدگان ملت آلمان و در میان زبانه های آتش می سوختند . غول های ادبیات و فلسفه و روان شناسی آلمان در میان کسانی بودند که آثارشان برای روح المانی مخرب تشخیص داده شد از جمله مارکس ، فروید ، برشت ، توماس مان و دیگران که تعداد آنها به 131 نویسنده می رسید به همراه 37 نویسنده خارجی مانند گورکی ، اسکار وایلد وجک لندن و ...
اوج این عملیات فرهنگی در روز دهم ماه مه بود که ماموران نازی بصورت همزمان به کتابخانه ها و کتاب فروشی ها حمله برده و در این میان بسیاری از اساتید و دانشجویان آلمانی نیز به این جشن جهالت پیوستند .
فاجعه کتاب سوزان آلمان در مه 1933 حادثه ای است که بارها پیش از آن و بعد از این تاریخ نیز تکرار شد ، هر چند شکل ماجرا تغییر کرد اما ماهیت کار در واقع همانی بود که در اندیشه هیتلر وجود داشت .
لازم نیست که حتما جشن کتاب سوزان در کشوری برگزار شود ، هرگونه برخورد حذفی با کتاب و کتاب خوان می تواند زمینه ای باشد برای حذف اندیشه های مخالف به بهانه ای مشابه آنچه گوبلز و هیتلر در آلمان نازی از آن استفاده می کردند .
هاینریش هاینه شاعر و نویسنده آلمانی در اوج کتاب سوزان آلمان بدرستی پیشگویی کرده بود که : "کسی که کتاب را بسوزاند ، انسان را هم خواهد سوزاند ." پیش بینی که در واقع چند سال بعد درست از آب در آمد .
جشن کتاب سوزان آلمان هیتلری در آلمان و همه کشورهای جهان باید برای جلوگیری از تکرار دوباره آن هر ساله یادآوری شود - البته اگر مانند کوره های انسان سوزی منکرانی پیدا نکند - هر چند بعد از آن تاریخ نیز در کشورهای مختلف و بصورتهایی دیگر تکرار شده و یا هنوز در حال تکرار است .
مرتبط با موضوع:
- حذف چند ناشر از نمایشگاه تهران +
- در حالی که نام صادق هدایت و آثارش در ایران ممنوع شده است ، آمازون بزرگترین ناشر جهان آثار هدایت را به زبان فارسی در همه کشورهای جهان منتشر می کند .+

۴ نظر:

فرشته گفت...

موافقم
کتاب سوزانی در این عصد همانند برده داری نوین هنوز وجود داره

انسانکده2! گفت...

منم تصمیم به ارائه نطراتم در زمینه مسائل جاری در دنیای مجازی (شاید بیشتر واقعی!) اینترنت گرفتم . www.negaresh-mehdi.blogspot.com
ممنون که تشریف می یارین.

علی پورسلیمان گفت...

سخن معلم برگزار می کند :

اولین نشست وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش

موضوع : معلمان ، مطالبات ، انتخابات

با حضور دبیران سرویس اجتماعی روزنامه ها

زمان : سه شنبه ۲۹/۲/۸۸ ساعت ۱۸

مکان : خیابان فلسطین - نرسیده به خیابان انقلاب - کوچه شهید نایبی - پلاک ۲ - طبقه اول

ورود برای علاقه مندان آزاد است .

ناشناس گفت...

آیا کسی که کتاب را پاره کند می تواند انسان را هم چنین کند؟؟؟؟که اگر چنین باشد مراقب خودت باش....آخه آمار کتابایی که خیسوندم...که پاره کردم ...آتیش زدم و....از دستم((فعلش و حدس بزن))